تعطيلات عيد چاق تان نكند!
دیـدنی ها و خواندنـی های جـالب
عکس و مطالب جالب روزانه

خيلي از افرادي كه از افزايش وزن و چاقي رنج مي برند تعطيلات نوروز را با يك افزايش وزن مجدد آغاز مي نمايند. رعايت نكات زير به شما كمك مي كند تا رژيم غذايي تان را در اين دوره نيز تحت كنترل داشته باشيد.


* نكات رفتاري در تعطيلات نوروز:



1- سعي كنيد هر موقعي احساس تشنگي كرديد به جاي هر نوشيدني ديگر ابتدا آب مصرف كنيد.

2- هميشه حق انتخاب بين خوب و بد نيست گاهي شما مجبوريد بين بد و بدتر يكي را انتخاب كنيد؛ براي مثال اگر ظرفي از شيريني به شما تعارف شد بهتر است آن كه كوچك تر و كم شيريني تر است را انتخاب كنيد و در ضمن شما مجبور نيستيد همه ي آن را ميل كنيد.

3- خوردن لذت دارد ولي همه ي لذت ها در خوردن نيست سعي كنيد لذت هاي ديگر را هم در اين سال جديد تجربه كنيد؛ مانند لذت ورزش كردن.

4- يكي از علت هاي شايع زياد خوردن در بين مردم دسترسي آسان به مواد غذايي است. از كارهاي ديگري كه مي توانيد انجام دهيد دوري كردن از مواد خوراكي است؛ اگر تنقلات هميشه براي شما مهيا و جلوي ديدگان شما باشد اشتهاي شما تحريك شده و بدون اين كه بخواهيد از آن ها مصرف مي كنيد. از نشستن در آشپزخانه و يا در كنار ميز حاوي تنقلات نوروزي پرهيز نماييد.

5- سعي كنيد آهسته غذا بخوريد. به طور متوسط 15 تا 20 دقيقه طول مي كشد تا مغز پيام سير بودن را دريافت كند.

6- هيچ گاه سعي نكنيد رژيم غذايي خود را در ايام تعطيلات شروع كنيد ولي آن چه از شما انتظار مي رود شروعي براي تمرين زندگي اي با شيوه سالم مي باشد؛ مي توانيد با تمرين شيوه ي سالم زندگي در حد توان آن را براي پس از تعطيلات نيز ادامه دهيد.

7- سعي كنيد 7 تا 8 ساعت خواب را در شب داشته باشيد؛ خواب زودهنگام در تنظيم متابوليسم و نحوه ي سوخت و ساز تاثير بسزايي خواهد داشت.

* تعطيلات نوروز و فعاليت بدني:


تعطيلات عيد بهترين زمان براي انجام دادن ورزش و فعاليت بدني براي شماست. پس سعي كنيد از اين زمان استفاده كنيد و به همراه دوستان و يا فاميل براي پياده روي و يا كوهنوردي برويد. مطمئن باشيد هم شما از آن لذت خواهيد برد و هم بدن شما براي افزايش فعاليت بدني در سال جديد آماده مي شود.

قبل از رفتن به مهماني سعي نماييد تنقلاتي كه بهتر است از ميوه جات باشد استفاده كنيد كه در مهماني با حالت گرسنگي مطلق وارد نشويد


ممكن است ابتدا براي تان سخت باشد ولي به اطمينان مي گويم شما كم كم عادت مي كنيد و سر حالي و نشاطي را احساس مي كنيد كه با خوردن خوراكي هاي لذيذ هم به دست نمي آيد. براي مثال شما اگر قصد خريد داريد سعي كنيد پياده برويد و يا ماشين خود را دورتر پارك كنيد. حالا ديگر بهانه ي ضيق وقت را نداريد.

اگر به مسافرت مي رويد سعي كنيد پياده روي را در برنامه ي خود قرار دهيد تا اضافه كالري هايي كه در هنگام سفر و يا ديد و بازديد مصرف مي كنيد را جبران كند. سعي كنيد ورزش و فعاليتي را انتخاب كنيد كه بتوانيد با خانواده انجام دهيد؛ براي مثال دوچرخه سواري يا كوهنوردي يا پياده روي.

اگر شما كودك خردسالي داريد اين زمان بهترين موقعيت براي تفريح و بازي با فرزندتان است كه هم فرزندتان از بودن و بازي با شما لذت مي برد و هم شما را از خوردن بي مورد باز مي دارد.

با دادن مهماني و فراهم كردن وسايل مهماني هم دوستان و اقوام را مي بينيد و هم انرژي مصرف مي كنيد. حتما دقت كرده ايد كه ميزبان اشتهاي كمتري دارد مشروط به آن كه در حين طبخ و آماده سازي غذا به بهانه ي مزه كردن ريزه خواري ننماييد.

پياده رفتن به عيد ديدني براي اقوامي كه خانه ي آن ها نزديك است و يا استفاده از پله به جاي آسانسور از راه هايي است كه شما مي توانيد جبران مافات كنيد.

حتما قبول داريد كه هيچ بهانه اي براي عدم تحرك نداريد، پس سعي نماييد به همراه خانواده حتما نيم تا يك ساعت قدم بزنيد.

كودكان خود را صرفا با برنامه هاي تلويزيوني يا بازي هاي الكترونيكي سرگرم نكنيد؛ به همراه آنان از طبيعت لذت برده و سلامت بيشتري را در سال نو تجربه كنيد.

مطمئنا شما خودتان راه هاي ديگري را براي داشتن فعاليت و پرهيز از تنبلي و يك جا نشستن و خوردن پيدا خواهيد كرد. فقط لازم است كه خودتان بخواهيد. نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه در طول دو هفته بيشتر غذا ميل كرده و بخوابيد ولي اضافه وزن پيدا نكنيد. از طرفي بهترين موقعيت براي افزايش فعاليت بدني و وزرش براي شما مهيا است پس چرا نبايد از آن به خوبي استفاده كنيد؟

* نكاتي درباره ي وعده هاي غذايي


1- خوردن صبحانه: افرادي كه صبحانه نمي خورند 4 برابر بيشتر از افراد ديگر شانس چاقي و افزايش وزن دارند. مصرف غلات سبوس دار به ويژه نان سنگك در افراد با افزايش وزن و نيز افراد چاق توصيه مي شود.(تركيب مواد غذايي در صبحانه بايستي 50 تا 55 درصد كربوهيدرات، 30 درصد چربي و 15 تا 20 درصد پروتئين باشد.) شير كم چرب علاوه بر تامين كلسيم مورد نياز در تعديل وزن موثر مي باشد. صبحانه را در هنگام ساعات اوليه صبح قبل از ساعت 8:30 ميل نماييد.
اگر تنقلات هميشه براي شما مهيا و جلوي ديدگان شما باشد اشتهاي شما تحريك شده و بدون اين كه بخواهيد از آن ها مصرف مي كنيد. از نشستن در آشپزخانه و يا در كنار ميز حاوي تنقلات نوروزي پرهيز نماييد

2- اگر به ديد و بازديد مي رويد، به نكات ذيل توجه داشته باشيد:
الف) از بين تنقلاتي كه به شما تعارف مي شود حتما از ميوه شروع نماييد.

ب) آجيل را بيش از 7 تا 8 عدد در روز استفاده نكنيد.

ج) قبل از رفتن به مهماني سعي نماييد تنقلاتي كه بهتر است از ميوه جات باشد استفاده كنيد كه در مهماني با حالت گرسنگي مطلق وارد نشويد.

د) بيش از 1 تا 2 عدد شيريني در روز استفاده نكنيد كه البته در افراد با افزايش وزن و ديابتي ها اين تعداد بايستي كمتر باشد.

3- هنگام غذا خوردن ابتدا با سالاد شروع نماييد. اين موضوع به كنترل اشتهاي شما كمك مي كند. سعي كنيد در تهيه و يا جمع آوري وسايل غذا و يا شستشو به ميزبان كمك كنيد، اين عمل به هضم غذا به سوخت و ساز بدن تان كمك مي كند.

4- اگر زماني حجم قابل توجهي از انرژي را از تنقلات دريافت نموديد در وعده هاي اصلي غذايي بيشتر از سبزيجات استفاده نماييد و از ميزان برنج و نان مصرفي بكاهيد.

5- سعي كنيد نظم غذايي را رعايت كنيد به نحوي كه 3 وعده ي اصلي به همراه 3 ميان وعده داشته باشيد. اگر يك وعده را به هر دليلي بيش از حد ميل نموديد، در وعده ي بعدي در نظر داشته باشيد كه با غذايي ساده، كل انرژي دريافتي را كاهش دهيد.

6- شام را ديرهنگام نخوريد و در ضمن پس از آن نيز بلافاصله به رختخواب نرويد بهتر است آخرين ماده ي غذايي در روز يك ميوه باشد و پس از آن نيز حداقل نيم ساعت بيدار باشيد.

7- هيچ وعده ي غذايي را حذف ننماييد(مثلا به اين بهانه كه وعده غذايي بعدي را مهمان خواهيد بود،) زيرا اين موضوع فقط باعث ايجاد گرسنگي مفرط در شما و صرف مقادير بيشتري غذا خواهد شد، در عوض سعي كنيد قبل از مهماني رفتن خود را تا حدي با ميوه سير كنيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط nazanin